Niceleyiciler

"Ve", "veya", "ise" gibi bağlaçlar kullanılarak oluşturulan bileşik önermeler, önermelerin sayısı arttıkça oldukça uzun ifadelere dönüşebilmektedir. Örnek olarak, "bir sınıftaki her öğrencinin bir üniversiteye yerleştiğini" ifade eden bir önermeyi sembolik formda yazmak istediğimizi düşünelim.

Bir bileşik önermenin sonsuz sayıda önerme içerdiği durumlar da olabilir. Örnek olarak, "karesi kendisine eşit olan en az bir doğal sayı bulunduğunu" ifade eden bir önermeyi sembolik formda yazmak istediğimizi düşünelim.

Niceleyeciler, bu tarz sonlu ya da sonsuz sayıda elemandan oluşan kümelerin her bir elemanı için ayrı bir önerme içeren bileşik önermeleri kısa ve pratik bir gösterim kullanarak oluşturmamıza imkan sağlar.

En sık kullanılan iki niceleyici, aşağıda detaylı inceleyeceğimiz "her" ve "bazı" niceleyicileridir.

Her Niceleyicisi (\( \forall \))

"Her" niceleyicisi, bir kümenin "her bir elemanı/tüm elemanları için" belirli bir önermenin doğru olduğunu göstermek için kullanılır ve "\( \forall \)" sembolü ile gösterilir (ters "A" harfi). Bu niceleyiciye evrensel niceleyici de denir.

Bir niceleyicinin değişkeninin alabileceği tüm değerleri belirleyen kümeye niceleyicinin çalışma evreni, bu kümenin her elemanı için doğru olduğu ifade edilen açık önermeye niceleyicinin yüklemi denir.

Niceleyiciler
Niceleyiciler

Bir "her" niceleyicisi; yüklemi çalışma evrenindeki tüm elemanlar için doğru olduğunda doğru olur, elemanlardan en az biri için yanlış olduğunda ise yanlış olur. Buna göre bir "her" niceleyicisinin yanlış olduğunu göstermek için tek bir eleman için yanlış olduğunu göstermemiz yeterlidir.

"Her" niceleyicisi çalışma evreninin her elemanı için yüklem doğru olduğunda doğru olduğu için, açılımı "ve" bağlacı ile birbirine bağlı önermeler şeklinde yazılabilir.

"Her" niceleyicisinin "ve" işlemi üzerinde dağılma özelliği vardır.

"Her" niceleyicisinin aşağıdaki iki gösterimi birbirine denktir.

Bazı Niceleyicisi (\( \exists \))

"Bazı" niceleyicisi, bir kümenin "en az bir elemanı/bazı elemanları için" belirli bir önermenin doğru olduğunu göstermek için kullanılır ve "\( \exists \)" sembolü ile gösterilir (ters "E" harfi). Bu niceleyiciye varlıksal niceleyici de denir.

Bir "bazı" niceleyicisi; yüklemi çalışma evrenindeki en az bir eleman için doğru olduğunda doğru olur, elemanların tümü için yanlış olduğunda ise yanlış olur. Buna göre bir "bazı" niceleyicisinin doğru olduğunu göstermek için tek bir eleman için doğru olduğunu göstermemiz yeterlidir.

"Bazı" niceleyicisi çalışma evreninin en az bir elemanı için yüklem doğru olduğunda doğru olduğu için, açılımı "veya" bağlacı ile birbirine bağlı önermeler şeklinde yazılabilir.

"Bazı" niceleyicisinin "veya" işlemi üzerinde dağılma özelliği vardır.

"Bazı" niceleyicisinin aşağıdaki iki gösterimi birbirine denktir.

Niceleyecilere bu ismin verilme sebebi, kendi başlarına doğruluk değeri olmayan yüklemlerin değişkenlerine birer değer ataması yaparak (nicelik katarak) yüklemlere doğruluk değeri kazandırmalarıdır.

Benzersizlik Niceleyicisi (\( \exists! \))

Benzersizlik niceleyicisi, bir kümenin "yalnızca bir elemanı için" belirli bir önermenin doğru olduğunu göstermek için kullanılır ve "\( \exists! \)" sembolü ile gösterilir.

Bir benzersizlik niceleyicisi; yüklemi çalışma evrenindeki yalnız bir eleman için doğru olduğunda doğru olur, sıfır ya da birden fazla eleman için doğru olduğunda ise yanlış olur.

Niceleyicilerin Değili

Bir \( \forall \) önermesinin değilini almak için niceleyici \( \exists \) niceleyicisine çevrilir ve önermenin yükleminin değili alınır.

Bir \( \exists \) önermesinin değilini almak için niceleyici \( \forall \) niceleyicisine çevrilir ve önermenin yükleminin değili alınır.

Niceleyicilerin değili alınırken çalışma evrenindeki "elemanıdır" sembolü "elemanı değildir" sembolüne çevrilmemelidir.

Niceleyicilerin değillerine aşağıda bazı örnekler verilmiştir.

Önerme Değili

\( \forall a \in \mathbb{R}, a \cdot 1 = a \)

Her reel sayının 1 ile çarpımı kendisine eşittir.

\( \exists a \in \mathbb{R}, a \cdot 1 \ne a \)

En az bir reel sayının 1 ile çarpımı kendisine eşit değildir.

\( \exists x \in \mathbb{Z}, x = \abs{x} \)

Bazı tam sayılar mutlak değerine eşittir.

\( \forall x \in \mathbb{Z}, x \ne \abs{x} \)

Her tam sayı mutlak değerinden farklıdır.

\( \exists x \in A, (x \text{'in cep telefonu var} \land x \text{'in tableti var}) \)

Sınıfta bazı kişilerin cep telefonu ve tableti var.

\( \forall x \in A, (x \text{'in cep telefonu var} \land x \text{'in tableti var})' \)

\( \equiv \forall x \in A, (x \text{'in cep telefonu yok} \lor x \text{'in tableti yok}) \)

Sınıfta herkesin cep telefonu yok veya tableti yok.

\( \forall x \in \mathbb{R}, (x = 0 \lor x^2 \gt 0) \)

Her reel sayı ya sıfıra eşittir ya da karesi pozitiftir.

\( \exists x \in \mathbb{R}, (x = 0 \lor x^2 \gt 0)' \)

\( \equiv \exists x \in \mathbb{R}, (x \ne 0 \land x^2 \le 0) \)

Bazı reel sayılar sıfırdan farklıdır ve karesi pozitif değildir.

Çoklu Niceleyiciler

Birden fazla niceleyici birlikte kullanılarak çok değişkenli yüklemler içeren önermeler oluşturulabilir.

Çoklu niceleyicilere aşağıda bazı örnekler verilmiştir.

Önerme Açıklama
\( \forall a \in A, \forall b \in B, (a \text{ } b \text{'yi tanır.}) \) A şubesindeki herkes B şubesindeki herkesi tanır.
\( \exists a \in A, \exists b \in B, (a \text{ } b \text{'yi tanır.}) \) A şubesinden en az bir kişi B şubesinden en az bir kişiyi tanır.
\( \forall a \in A, \exists b \in B, (a \text{ } b \text{'yi tanır.}) \) A şubesindeki herkes B şubesinden en az bir kişiyi tanır.
\( \exists a \in A, \forall b \in B, (a \text{ } b \text{'yi tanır.}) \) A şubesinden en az bir kişi B şubesindeki herkesi tanır.
\( \forall x \in \mathbb{Z}, \forall y \in \mathbb{Z}, (2x + 2y \text { çifttir.}) \) Her \( x \) ve \( y \) tam sayısı için \( 2x + 2y \) çifttir.
\( \exists a \in A, \exists b \in B, (a \text{ } b \text{ kulübüne üyedir.}) \) Bir sınıfta (\( A \) kümesi) en az bir öğrenci vardır ki, okuldaki kulüplerden (\( B \) kümesi) en az birine üyedir.
\( \forall x \in \mathbb{R}, \exists y \in \mathbb{R}, (x^2 + y = 4) \) Her \( x \) reel sayısı için, \( x^2 + y = 4 \) eşitliğini sağlayan en az bir \( y \) reel sayısı vardır.

Aynı tipteki niceleyicilerin aralarında yer değiştirmesi ifadenin anlamını ve doğruluk değerini değiştirmez.

Farklı tipteki niceleyicilerin aralarında yer değiştirmesi ile elde edilen ifade ise ilk ifadeye denk değildir.

Çoklu niceleyici içeren önermelerin değilini almak için \( \forall \) niceleyicileri \( \exists \) niceleyicisine, \( \exists \) niceleyicileri \( \forall \) niceleyicisine çevrilir ve önermenin yükleminin değili alınır.

SORU 1 :

"Sınıftaki tüm öğrenciler iyi İngilizce konuşur." önermesinin değili nedir?

"Sınıftaki öğrencilerden en az biri iyi İngilizce konuşmaz." verilen önermenin değilidir.


SORU 2 :

\( \exists x \in \mathbb{R}, \abs{x + 4} \gt 2 \) önermesinin değili nedir?

Bir \( \exists \) önermesinin değilini almak için niceleyici \( \forall \) niceleyicisine çevrilir ve önermenin yükleminin değili alınır.

\( (\exists x \in \mathbb{R}, \abs{x + 4} \gt 2)' \)

\( \equiv \forall x \in \mathbb{R}, (\abs{x + 4} \gt 2)' \)

\( \equiv \forall x \in \mathbb{R}, \abs{x + 4} \le 2 \)


SORU 3 :

I. \( \exists x \in \mathbb{R}, x^2 + 4 = 0 \)

II. \( \forall x \in \mathbb{Z}, x^2 \gt 0 \)

III: \( \exists x \in \mathbb{R}, x \gt x^2 \)

önermelerinden hangileri doğrudur?

"Her" niceleyicisinin her elemanı için önerme doğru ise niceleyici doğru olur. "Bazı" niceleyicisinin en az bir elemanı için önerme doğru ise niceleyici doğru olur.

I. Bir reel sayının karesi negatif değer alamayacağı için bu eşitliği sağlayan hiçbir \( x \) değeri yoktur. I. önerme yanlıştır.

II. \( x = 0 \) için eşitsizlik sağlanmayacağı için her \( x \) tam sayısı için önerme doğru olmaz. II. önerme yanlıştır.

III. \( (0, 1) \) aralığındaki reel sayılar için \( x \gt x^2 \) eşitsizliği sağlanır. III. önerme doğrudur.

Buna göre sadece III. önerme doğrudur.


SORU 4 :

"Bazı tam sayıların 3 katı 7'den küçüktür." önermesini ve değilini mantık sembolleri kullanarak yazın.

Verilen önermeyi mantık sembolleri ile aşağıdaki şekilde ifade edebiliriz.

\( \exists x \in \mathbb{Z}, 3x \lt 7 \)

Bir \( \exists \) önermesinin değilini almak için niceleyici \( \forall \) niceleyicisine çevrilir ve önermenin yükleminin değili alınır.

\( (\exists x \in \mathbb{Z}, 3x \lt 7)' \)

\( \equiv \forall x \in \mathbb{Z}, (3x \lt 7)' \)

\( \equiv \forall x \in \mathbb{Z}, 3x \ge 7 \)


SORU 5 :

\( \forall x \in \mathbb{R}, (x \gt 1) \land (x \le 10) \) önermesinin değili nedir?

Bir \( \forall \) önermesinin değilini almak için niceleyici \( \exists \) niceleyicisine çevrilir ve önermenin yükleminin değili alınır.

\( (\forall x \in \mathbb{R}, (x \gt 1) \land (x \le 10))' \)

\( \equiv \exists x \in \mathbb{R}, ((x \gt 1) \land (x \le 10))' \)

Parantez içindeki ifadeye De Morgan kuralını uygulayalım.

\( \equiv \exists x \in \mathbb{R}, (x \gt 1)' \lor (x \le 10)' \)

\( \equiv \exists x \in \mathbb{R}, (x \le 1) \lor (x \gt 10) \)


SORU 6 :

Aşağıda verilen sözlü önermelerin değillerini bulun.

(a) Ahmet her yemekten sonra tatlı yer ve çay veya kahve içer.

(b) Bazı insanlar geceleri en az üç kez tuvalete kalkar.

(c) Tüm kediler oyuncu ve meraklıdır.

(a) seçeneği:

Önerme: Ahmet her yemekten sonra tatlı yer ve çay veya kahve içer.

Değili: Ahmet bazı yemeklerden sonra tatlı yemez veya çay ve kahve içmez.

(b) seçeneği:

Önerme: Bazı insanlar geceleri en az üç kez tuvalete kalkar.

Değili: Her insan geceleri en fazla iki kez tuvalete kalkar.

(c) seçeneği:

Önerme: Tüm kediler oyuncu ve meraklıdır.

Değili: Bazı kediler oyuncu veya meraklı değildir.


SORU 7 :

Aşağıda verilen sözlü önermelerin değillerini bulun.

(a) Bazı yunuslar nehirlerde yaşar ve her köpek balığı etoburdur.

(b) Bazı insanlar haftanın her günü spor yaparlar.

(c) Her sınıfta bazı öğrenciler takdir alır.

(a) seçeneği:

Önerme: Bazı yunuslar nehirlerde yaşar ve her köpek balığı etoburdur.

Değili: Hiçbir yunus nehirde yaşamaz veya bazı köpek balıkları etobur değildir.

(b) seçeneği:

Önerme: Bazı insanlar haftanın her günü spor yapar.

Değili: Her insan haftanın en az bir gününü spor yapmadan geçirir.

(c) seçeneği:

Önerme: Her sınıfta bazı öğrenciler takdir alır.

Değili: Bazı sınıflarda hiçbir öğrenci takdir almaz.


SORU 8 :

\( p: \exists x \in \mathbb{Z}, \frac{\pi}{4} \lt x \lt \frac{\pi}{3} \)

\( q: \forall x \in \mathbb{R}, \frac{2x}{x} = 2 \)

\( r: \forall x \in \mathbb{R}, \sqrt{x^2} = x \)

olduğuna göre aşağıdaki önermelerden hangisinin doğruluk değeri 0'dır?

(a) \( p \Rightarrow q \)

(b) \( r \Rightarrow q \)

(c) \( q \Leftrightarrow r \)

(d) \( p' \Leftrightarrow q \)

(e) \( p \Leftrightarrow r' \)

\( p \) önermesi: \( \pi = 3,14... \) olduğu için dörtte biri ve üçte biri arasında 1 tam sayısı vardır (\( p \equiv 1 \)).

\( q \) önermesi: \( \frac{2x}{x} \) ifadesi \( x = 0 \) için tanımsızdır, dolayısıyla her \( x \) reel sayısı için eşitlik sağlanmaz (\( q \equiv 0 \)).

\( r \) önermesi: Verilen eşitlik sadece pozitif reel sayılar ve sıfır için doğrudur. Eşitliğin tüm reel sayıları kapsayacak şekilde doğrusu \( \sqrt{x^2} = \abs{x} \) olur (\( r \equiv 0 \)).

Bu doğruluk değerlerine göre doğruluk değeri 0 olan seçenek (a)'dır.


SORU 9 :

\( p: \exists x \in \mathbb{Z}, x^2 + 2 \lt 11 \)

\( q: \exists x \in \mathbb{Z}, \abs{x + 2} \lt 3 \)

önermeleri veriliyor.

\( q \Rightarrow p' \equiv 0 \) koşulunu sağlayan \( x \) değerlerini bulunuz.

"İse" bileşik önermesi 1. bileşen doğru, 2. bileşen yanlış olduğu durumda yanlış olur.

\( q \equiv 1 \)

\( p \equiv 0 \Longrightarrow p \equiv 1 \)

Buna göre her iki önerme de doğrudur, dolayısıyla önermelerdeki eşitsizlikleri sağlayan en az birer tam sayı bulunmalıdır.

\( p \) önermesindeki eşitsizliği \( x \) için çözelim.

\( x^2 + 2 \lt 11 \)

\( x^2 \lt 9 \)

\( -3 \lt x \lt 3 \)

\( x \in \{ -2, -1, 0, 1, 2 \} \)

\( q \) önermesindeki eşitsizliği \( x \) için çözelim.

\( \abs{x + 2} \lt 3 \)

\( -3 \lt x + 2 \lt 3 \)

\( -5 \lt x \lt 1 \)

\( x \in \{ -4, -3, -2, -1, 0 \} \)

Her iki önermeyi de doğru yapacak \( x \) değerleri bulduğumuz çözüm kümelerinin kesişimi olur.

\( x \in \{ -2, -1, 0 \} \) bulunur.


SORU 10 :

Aşağıda verilen sözlü koşullu önermelerin tersini, karşıtını ve karşıt tersini bulun.

(a) Kanatlı tüm hayvanlar uçabiliyorsa bazı iki ayaklı hayvanlar yüzemez.

(b) Sınavda Kübra sınıftaki en yüksek notu aldıysa sınıftaki herkesten çok çalışmıştır.

(c) İnci'nin üç kardeşi de kendisinden büyükse evin en küçüğüdür.

Bir koşullu önermenin tersinde önermelerin değilleri alınır, karşıtında önermeler aralarında yer değiştirir, karşıt tersinde ise önermeler hem aralarında yer değiştirir, hem de önermelerin değilleri alınır.

(a) seçeneği:

Önerme: Kanatlı tüm hayvanlar uçabiliyorsa bazı iki ayaklı hayvanlar yüzemez.

Tersi: Kanatlı bazı hayvanlar uçamıyorsa tüm iki ayaklı hayvanlar yüzebilir.

Karşıtı: Bazı iki ayaklı hayvanlar yüzemiyorsa kanatlı tüm hayvanlar uçabilir.

Karşıt tersi: Tüm iki ayaklı hayvanlar yüzebiliyorsa kanatlı bazı hayvanlar uçamaz.

(b) seçeneği:

Önerme: Sınavda Kübra sınıftaki en yüksek notu aldıysa sınıftaki herkesten çok çalışmıştır.

Tersi: Sınavda Kübra sınıftaki en yüksek notu almadıysa sınıfta en az bir kişi Kübra'dan çok çalışmıştır.

Karşıtı: Kübra sınıftaki herkesten çok çalıştıysa sınavda sınıftaki en yüksek notu almıştır.

Karşıt tersi: Sınıfta en az bir kişi Kübra'dan çok çalıştıysa sınavda Kübra en yüksek notu almamıştır.

(c) seçeneği:

Bu örnekte kardeşler arasında ikiz/üçüz olsa bile önce doğanın daha büyük olduğunu kabul edelim.

Önerme: İnci'nin üç kardeşi de kendisinden büyükse evin en küçüğüdür.

Tersi: İnci'nin en az bir kardeşi kendisinden küçükse evin en küçüğü değildir.

Karşıtı: İnci evin en küçüğü ise üç kardeşi de kendisinden büyüktür.

Karşıt tersi: İnci evin en küçüğü değilse en az bir kardeşi kendisinden küçüktür.


« Önceki
Açık Önerme
Sonraki »
Matematiksel İspat


Faydalı buldunuz mu?   Evet   Hayır