Faktöriyel

\( n \in \mathbb{N} \) olmak üzere, \( 1 \)'den \( n \)'ye kadar olan doğal sayıların çarpımına \( n \)'nin faktöriyeli ya da \( n \) faktöriyel denir ve \( n! \) şeklinde gösterilir.

Kesirli ve negatif sayıların faktöriyeli olmaz.

Sıfır faktöriyel tanım gereği 1 olarak kabul edilir. Bu genel kabulün farklı sebepleri olsa da, önemli bir tanesi faktöriyelin önemli kullanım alanlarından biri olan permütasyonda "sıfır" nesnenin tek "bir" farklı permütasyon oluşturmasıdır.

İki sayının faktöriyelleri birbirine eşitse bu iki sayı birbirine eşittir. Bunun tek istisnası faktöriyelleri bire eşit olan 0 ve 1 sayılarıdır.

Bir sayının faktöriyeli kendisinden daha küçük sayıların faktöriyeli cinsinden yazılabilir.

Bazı Özdeşlikler

Çift Faktöriyel

Çok sık kullanılmasa da bilgi olarak çift faktöriyel kavramından kısaca bahsedelim.

Çift faktöriyel normal faktöriyele benzer şekilde 1'den o sayıya kadarki sayıların çarpımına eşittir. Çift faktöriyelin normal faktöriyelden farkı sadece teklik/çiftlik durumu faktöriyeli alınan sayı ile aynı olan sayıların çarpıma dahil edilmesidir.

Bir sayının çift faktöriyeli iki ünlem işareti ile \( n!! \) şeklinde gösterilir.

Bir tam sayının faktöriyelini aşağıdaki gibi iki çift faktöriyelin çarpımı şeklinde yazabiliriz.

Faktöriyel Kullanım Alanları

Faktöriyel matematikte karşımıza aşağıdaki konularda sıklıkla çıkmaktadır.

  • \( n \) nesnenin farklı diziliş sayısı (permütasyon)
  • \( n \) nesne içinden \( k \) nesnenin farklı seçim sayısı (kombinasyon)
  • \( n \) elemanlı bir kümenin \( k \) elemanlı alt kümelerinin sayısı
  • \( n \). dereceden bir binom ifadenin \( k \). teriminin katsayısı
SORU 1 :

\( 10! = A \) olduğuna göre, \( 12! - 11! \) sayısının \( A \) cinsinden eşiti nedir?

Verilen işlemi \( 10! \) cinsinden yazalım.

\( 12! - 11! = 10! \cdot 11 \cdot 12 - 10! \cdot 11 \)

\( = 10! \cdot 11 \cdot (12 - 1) \)

\( = 10! \cdot 11 \cdot 11 \)

\( = 121A \) bulunur.


SORU 2 :

\( \dfrac{(5!)!}{(11^2)!} \) ifadesinin sonucu kaçtır?

İlk önce parantez içindeki işlemleri yapalım.

\( \dfrac{(5!)!}{(11^2)!} = \dfrac{(120)!}{(121)!} \)

\( = \dfrac{120!}{121 \cdot 120!} \)

\( = \dfrac{1}{121} \) bulunur.


SORU 3 :

\( 0! + 1! + 2! + 3! + 4! + 5! + \ldots + 32! \)

sayısının birler basamağındaki rakam kaçtır?

\( 5! = 120 \) olduğu için 5'ten büyük tüm sayıların faktöriyellerinin birler basamağı da sıfır olur.

Dolayısıyla verilen toplamın sonucunun birler basamağı \( 0! + 1! + 2! + 3! + 4! \) toplamının birler basamağına eşittir.

\( 0! + 1! + 2! + 3! + 4! \) \( = 1 + 1 + 2 + 6 + 24 = 34 \)

Buna göre ifadenin birler basamağındaki rakam 4 olur.


SORU 4 :

\( x, y \in \mathbb{N} \) olmak üzere,

\( x! = 24 \cdot y! \) olduğuna göre, \( y \) kaç farklı değer alabilir?

Bu eşitlik üç şekilde sağlanır.

Durum 1:

\( x = 24 \) ve \( y = 23 \) olabilir.

\( 24! = 24 \cdot 23! \)

Durum 2:

\( x = 4 \) ve \( y = 1 \) olabilir.

\( 4! = 24 \cdot 1! = 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1! \)

Durum 3:

\( x = 4 \) ve \( y = 0 \) olabilir.

\( 4! = 24 \cdot 0! = 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 0! \)

O halde, \( y \) 0, 1 ve 23 olmak üzere üç farklı değer alabilir.


SORU 5 :

\( n \in \mathbb{Z^+} \) olmak üzere,

\( 6! \cdot 11! = 60 \cdot n! \) eşitliğinde \( n \) kaçtır?

Eşitliğin sol tarafını sağ tarafına benzetmeye çalışalım.

\( 6! \cdot 11! = 6 \cdot 5 \cdot 4 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1 \cdot 11! \)

\( = (6 \cdot 5 \cdot 2) \cdot (4 \cdot 3) \cdot 11! \)

\( = 60 \cdot 12 \cdot 11! \)

\( = 60 \cdot 12! \)

\( n = 12 \) bulunur.


SORU 6 :

\( 0! + 1! + 2! + \ldots + 24! \) toplamının 9'a bölümünden kalan kaçtır?

\( 6! \) iki tane 3 çarpanı içerdiği için 9'a tam bölünür.

\( 6! = 1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4 \cdot 5 \cdot 6 \)

\( = 1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4 \cdot 5 \cdot (3 \cdot 2) \)

6'dan büyük sayıların faktöriyelleri de, \( 6! \)'in çarpanlarını içerdiği için 9'a tam bölünür.

Buna göre verilen ifadenin 9'a bölümünden kalan, ilk altı terimin toplamının 9'a bölümünden kalana eşittir.

\( 0! + 1! + 2! + 3! + 4! + 5! \)

\( = 1 + 1 + 2 + 6 + 24 + 120 \)

\( = 154 \)

Bir sayının 9'a bölümden kalan, rakamlarının toplamının 9'a bölümünden kalan sayıdır.

\( 1 + 5 + 4 = 10 \)

Buna göre 154'ün 9'a bölümünden kalan 1'dir.


SORU 7 :

\( 0! + 2! + 4! + 6! + \ldots + 100! \) sayısının 24 ile bölümünden kalan kaçtır?

\( 4! = 24 \) olduğu için 4'ten büyük tüm sayıların faktöriyelleri de 24 çarpanını içerir ve 24'e kalansız bölünür.

Dolayısıyla verilen toplamın 24 ile bölümünden kalan \( 0! + 2! \) toplamının 24 ile bölümünden kalana eşittir.

\( 0! + 2! = 1 + 2 = 3 \)

Buna göre ifadenin 24 ile bölümünden kalan 3 olur.


SORU 8 :

\( 72 \cdot x! = y! \) eşitliğinde \( x \)'in alabileceği tam sayı değerlerinin toplamı kaçtır?

Bu eşitlik iki şekilde sağlanır.

Durum 1:

\( 72 \cdot 71! = 72! \)

\( x = 71, \quad y = 72 \)

Durum 2:

\( 9 \cdot 8 \cdot x! = y! \)

\( 9 \cdot 8 \cdot 7! = 9! \)

\( x = 7, \quad y = 9 \)

\( x \)'in alabileceği tam sayı değerlerinin toplamı \( 71 + 7 = 78 \) olarak bulunur.


SORU 9 :

\( n \in \mathbb{Z^+} \) olmak üzere,

\( (2n)! + (2n - 1)! = (2n - 2)! \cdot 15 \)

eşitliğini sağlayan \( n \) değeri kaçtır?

Tüm terimleri \( (2n - 2)! \) cinsinden yazalım.

\( (2n - 2)! \cdot (2n - 1) \cdot 2n + (2n - 2)! \cdot (2n - 1) = (2n - 2)! \cdot 15 \)

Eşitliğin sol tarafını \( (2n - 2)! \cdot (2n - 1) \) parantezine alalım.

\( (2n - 2)! \cdot (2n - 1) \cdot (2n + 1) = (2n - 2)! \cdot 15 \)

\( (2n - 2)! \ne 0 \) olduğu için \( (2n - 2)! \) çarpanları sadeleşebilir.

\( (2n - 1)(2n + 1) = 15 \)

\( 4n^2 - 1 = 15 \)

\( n^2 = 4 \)

\( n \in \mathbb{Z^+} \) olarak veriliyor.

\( n = 2 \) bulunur.


SORU 10 :

\( n \in \mathbb{Z^+} \) olmak üzere,

\( (n + 1)! + (n + 2)! = 195 \cdot n! \) eşitliği veriliyor.

Buna göre, \( n \) kaça eşittir?

\( (n + 1)! + (n + 2)! \) ifadesini \( n! \) cinsinden yazalım.

\( (n + 1)! + (n + 2)! = 195 \cdot n! \)

\( (n + 1)n! + (n + 2)(n + 1)n! = 195 \cdot n! \)

\( n!((n + 1) + (n + 2)(n + 1)) = 195 \cdot n! \)

\( (n + 1) + (n + 2)(n + 1) = 195 \)

\( n + 1 + n^2 + 3n + 2 = 195 \)

\( n^2 + 4n - 192 = 0 \)

\( (n + 16)(n - 12) = 0 \)

\( n = -16 \) ya da \( n = 12 \)

\( n \in \mathbb{Z^+} \) olarak veriliyor.

\( n = 12 \) bulunur.


SORU 11 :

\( \dfrac{1}{A} \div (\dfrac{3}{4!} - \dfrac{2}{5!} + \dfrac{2}{6!}) \)

ifadesini tam sayı yapan en büyük pozitif tam sayı \( A \) değeri kaçtır?

Paydaları eşitleyelim.

\( \dfrac{1}{A} \div (\dfrac{3 \cdot 5 \cdot 6}{6!} - \dfrac{2 \cdot 6}{6!} + \dfrac{2}{6!}) \)

\( = \dfrac{1}{A} \div (\dfrac{90 - 12 + 2}{6!}) \)

\( = \dfrac{1}{A} \cdot \dfrac{6!}{80} \)

\( = \dfrac{1}{A} \cdot \dfrac{720}{80} = \dfrac{9}{A} \)

İfadenin tam sayı olabilmesi için \( A \)'nın en büyük pozitif tam sayı değeri 9 olur.


SORU 12 :

\( a, b \in \mathbb{Z} \) olmak üzere,

\( 2^a \cdot b = 6! + 7! + 8! \) eşitliğini sağlayan en küçük \( b \) değeri nedir?

Eşitliğin sağ tarafını asal çarpanlarına ayıralım.

\( 2^a \cdot b = 6! + 7! + 8! \)

\( 2^a \cdot b = 6! + 7 \cdot 6! + 8 \cdot 7 \cdot 6! \)

\( 2^a \cdot b = 6!(1 + 7 + 8 \cdot 7) \)

\( 2^a \cdot b = 6! \cdot 64 \)

\( 2^a \cdot b = 1 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 4 \cdot 5 \cdot 6 \cdot 2^6 \)

\( 2^a \cdot b = 2^{10} \cdot 3^2 \cdot 5 \)

Bu eşitlikte \( b \) en küçük değerini \( a = 10 \) olduğunda alır.

Eşitlikte \( a = 10 \) yazalım.

\( b = 3^2 \cdot 5 = 45 \) bulunur.


SORU 13 :

\( 20 \cdot 22 \cdot 24 \cdot \ldots \cdot 58 \cdot 60 \) çarpımının eşiti nedir?

20-60 arası ardışık çift sayıların terim sayısını bulalım.

\( \text{Terim sayısı} = \dfrac{\text{Son terim} - \text{İlk terim}}{\text{Ortak fark}} + 1 \)

\( = \dfrac{60 - 20}{2} + 1 = 21 \)

Bu 21 çarpanın tümünün içindeki birer tane 2 çarpanını ayıralım.

\( 2^{21} \cdot (10 \cdot 11 \cdot 12 \cdot \ldots \cdot 30) \)

Parantez içindeki ifadeyi faktöriyel şeklinde yazalım.

\( = 2^{21} \cdot \dfrac{30!}{9!} \) bulunur.


SORU 14 :

\( 21! + 7 \lt x \lt 21! + 18 \)

aralığında bulunan \( x \) tam sayılarından kaçı asal sayıdır?

Asal sayılar sadece kendisine ve 1'e kalansız bölünebilen 1'den büyük pozitif tam sayılardır.

Verilen aralıktaki tam sayıları incelediğimizde, sayıların tümü ortak çarpan parantezine alınabilir durumdadır, dolayısıyla hiçbiri asal değildir.

Örneğin \( 21! + 7 \) ifadesi 7 parantezine, \( 21! + 18 \) ifadesi de 18 parantezine alınabilir.

Bu nedenle cevap 0'dır.


SORU 15 :

\( n \in \mathbb{Z^+} \) olmak üzere,

\( 28! + 29! + 30! \) toplamının \( 3^n \) sayısına bölümünün bir tam sayı olması için \( n \) en fazla kaç olabilir?

\( 28! + 29! + 30! \) ifadesinde kaç tane 3 çarpanı olduğunu bulalım.

\( 28! + 29! + 30! = 28! + 28! \cdot 29 + 28! \cdot 29 \cdot 30 \)

\( = 28! + 28! \cdot 29 + 28! \cdot 870 \)

Terimleri \( 28! \) parantezine alalım.

\( = 28! \cdot (1 + 29 + 870) \)

\( = 28! \cdot 900 = 28! \cdot 3^2 \cdot 10^2 \)

\( 28! \) ifadesinde kaç tane 3 çarpanı olduğunu bulalım.

\( 28! \) sayısının içinde:

3'ün her katı için \( \floor{28 / 3} = 9 \) tane

9'un her katı için \( \floor{9 / 3} = 3 \) tane daha

27'nin her katı için \( \floor{3 / 3} = 1 \) tane daha

Toplamda \( 9 + 3 + 1 = 13 \) tane 3 çarpanı vardır.

\( 3^2 \) ifadesinde de 2 tane 3 çarpanı bulunduğu için \( 28! \cdot 3^2 \cdot 10^2 \) ifadesinde toplam \( 13 + 2 = 15 \) tane 3 çarpanı bulunur.

\( 28! + 29! + 30! \) toplamının \( 3^n \) sayısına bölümünün bir tam sayı olması için, \( 3^n \) sayısında 3 çarpanı en fazla \( 28! + 29! + 30! \) toplamında olduğu adette olmalıdır.

Buna göre \( n \) en fazla 15 olabilir.


« Önceki
Periyodik Tekrar Problemleri
Sonraki »
Bir Faktöriyelde Bulunan Çarpan Sayısı


Faydalı buldunuz mu?   Evet   Hayır