Fonksiyonlara Giriş

\( A \) ve \( B \) boş kümeden farklı iki küme olmak üzere, \( A \) kümesinin her elemanını \( B \) kümesinin sadece bir elemanı ile eşleyen bağıntıya \( A \)'dan \( B \)'ye tanımlı fonksiyon denir.

Fonksiyon tanımı
Fonksiyon tanımı

Fonksiyonlar genellikle \( f \), \( g \), \( h \) gibi küçük harflerle gösterilirler. Sıklıkla kullanılan \( \sin \), \( \cos \), \( \tan \), \( \log \), \( \ln \) gibi ifadeler de ilgili trigonometrik ve logaritmik fonksiyonlar için kullanılan benzer kısaltmalardır.

\( A \) kümesinin elemanlarını \( B \) kümesinin elemanları ile eşleyen \( f \) fonksiyonu aşağıdaki şekilde tanımlanır.

Bu tanımdaki aşağıda detayları verilen üç bileşen bir fonksiyonun ayrılmaz birer parçasıdır ve herhangi biri olmadan bir fonksiyon tanımlanamaz.

  • \( A \) kümesine tanım kümesi denir. Bir fonksiyon tanım kümesinin her elemanını \( B \) kümesinin bir elemanı ile eşler.
  • \( B \) kümesine değer kümesi denir. Bu küme \( A \) kümesinin elemanlarının eşlenebileceği değerleri içeren kümedir.
  • \( f \) iki küme arasındaki eşleme kuralını içeren fonksiyonun adıdır.
Tanım ve görüntü kümesi
Tanım ve görüntü kümesi

Bir fonksiyonun tanım ve değer kümeleri farklı tipte kümeler olabilir:

  • Sayı kümeleri: \( \mathbb{N}, \mathbb{Z}, \mathbb{Z^+}, \mathbb{R} \) vb.
  • Sayı kümelerinin herhangi bir alt kümesi: \( (0, 10) \), \( [-2\pi, +2\pi] \), \( \{1, 2, 3\} \) vb.
  • Herhangi bir sonlu küme: Bir sınıftaki öğrenciler, alfabedeki harfler, ülkeler vb.

Tanım ve değer kümeleri aynı olan (\( \mathbb{R} \to \mathbb{R}, A \to A \)) fonksiyonlar için "reel sayılarda tanımlı fonksiyon", "\( A \) kümesi üzerinde tanımlı fonksiyon" gibi ifadeler de kullanılabilir.

Bir \( f \) fonksiyonunda tanım kümesindeki bir \( a \) elemanının değer kümesinde eşlendiği \( b \) elemanına \( a \)'nın \( f \) fonksiyonuna göre görüntüsü denir ve \( f(a) = b \) şeklinde gösterilir.

Bir elemanın görüntüsü
Bir elemanın görüntüsü

Bir fonksiyonun tanım ve değer kümelerini ve iki kümenin elemanları arasındaki eşlemeleri yukarıdaki örnekteki gibi Venn şeması ve oklar yardımıyla tanımlayabiliriz.

Bu tanımlamayı yapabileceğimiz ikinci bir yöntem kümeler konusunda gördüğümüz liste yöntemidir. Örneğin aşağıdaki fonksiyon bir okulda 10. sınıftaki öğrencilerin şubelerle eşlemelerini listelemektedir.

Bu örnekte görebileceğimiz gibi, tanım ve değer kümelerinin elemanları arasındaki eşlemeleri "\( (\text{Ela}, \text{10-D}) \)" şeklinde birer sıralı ikili olarak ifade edebiliriz. Bu açıdan baktığımızda bir fonksiyonu elemanları birer sıralı ikili olan bir küme olarak da düşünebiliriz.

En sık şekilde kullanacağımız bir diğer yöntemde ise eşleme kuralını bir matematiksel ifade şeklinde tanımlayabiliriz. Örneğin aşağıdaki fonksiyon derece cinsinden bir sıcaklığı Fahrenheit karşılığı ile eşlemektedir.

Tanım kümesinin elemanlarını ifade etmek için en sık kullanılan değişken \( x \) olsa da, farklı değişkenler de kullanılabilir.

Bir fonksiyonun matematiksel tanımının bileşenleri aşağıdaki şekilde gösterilmiştir.

Fonksiyon gösterimi
Fonksiyon gösterimi

\( f \) ve \( f(x) \) arasındaki ayrımı vurgulamamız gerekirse \( f \) fonksiyonun adı, \( f(x) \) ise fonksiyonun belirli bir \( x \) değeri için ürettiği fonksiyon değeridir.

Fonksiyon - Makine Benzetmesi

Sık kullanılan ve faydalı bir benzetmeye göre, bir \( f \) fonksiyonunu tanım kümesindeki elemanları (\( x \)) girdi olarak alan ve her elemanı değer kümesinin tek bir elemanı (\( f(x) \)) ile eşleyerek bir çıktıya dönüştüren bir makine şeklinde düşünebiliriz.

Fonksiyon - makine benzetmesi
Fonksiyon - makine benzetmesi

Bağımsız ve Bağımlı Değişkenler

Bir fonksiyonun girdisini temsil eden \( x \) değişkenine aynı zamanda bağımsız değişken, çıktısını temsil eden \( y \) değişkenine de bağımlı değişken denir.

Bir fonksiyonda davranışını incelediğimiz değişken bağımlı değişkendir. Bağımlı değişkenin davranışını anlayabilmemiz ve yorumlayabilmemiz için bağımsız değişkene farklı değerler vererek bağımlı değişken üzerindeki etkisini gözlemleriz.

SORU 1 :

\( f(x) = x^2 - 2x + 4 \) olduğuna göre, \( f(0) + f(1) + f(2) \) kaçtır?

Fonksiyonda \( x \) yerine sırayla 0, 1 ve 2 yazarak fonksiyon değerlerini bulalım.

\( f(0) = 0^2 - 2\cdot 0 + 4 = 4 \)

\( f(1) = 1^2 - 2\cdot 1 + 4 = 3 \)

\( f(2) = 2^2 - 2\cdot 2 + 4 = 4 \)

\( f(0) + f(1) + f(2) = 4 + 3 + 4 = 11 \) bulunur.


SORU 2 :

\( f: \mathbb{N} \to \mathbb{N} \)

\( f \) fonksiyonu tanım kümesindeki her elemanı o sayıya en yakın tam kare sayının karekökü ile eşlemektedir.

Buna göre \( f(11) + f(34) \) kaçtır?

Tam kare sayılar bir tam sayının karesi olan sayılardır.

11'e en yakın tam kare sayı 9'dur ve karekökü 3'tür.

\( f(11) = 3 \)

34'e en yakın tam kare sayı 36'dır ve karekökü 6'dır.

\( f(34) = 6 \)

\( f(11) + f(34) = 3 + 6 = 9 \) bulunur.


SORU 3 :

\( f(x) = \dfrac{x - 3}{2} \)

\( g(x) = 2x + 1 \)

\( f(2a + 1) + g(a - 1) = 10 \) olduğuna göre, \( a \) kaçtır?

Verilen girdi değerleri için fonksiyon değerlerini bulalım.

\( f(2a + 1) = \dfrac{(2a + 1) - 3}{2} = a - 1 \)

\( g(a - 1) = 2(a - 1) + 1 = 2a - 1 \)

Bu ifadeleri verilen eşitlikte yerine koyalım.

\( f(2a + 1) + g(a - 1) = 10 \)

\( a - 1 + 2a - 1 = 10 \)

\( 3a - 2 = 10 \)

\( a = 4 \) bulunur.


SORU 4 :

Bir fonksiyon makinesine giren her \( x \) değeri \( 2x + 4 \) olarak çıkmaktadır.

Bu fonksiyon makinesinde \( K = \{ -\frac{1}{2}, 2, 3, \frac{7}{2} \} \) kümesinin elemanları girdi olarak kullanıldığında elde edilen çıktıların toplamı kaç olur?

Bu fonksiyonu aşağıdaki şekilde yazabiliriz.

\( f(x) = 2x + 4 \)

\( K \) kümesinin elemanlarını fonksiyonda yerine koyarak görüntülerini bulalım.

\( f(-\frac{1}{2}) = 2(-\frac{1}{2}) + 4 = 3 \)

\( f(2) = 2(2) + 4 = 8 \)

\( f(3) = 2(3) + 4 = 10 \)

\( f(\frac{7}{2}) = 2(\frac{7}{2}) + 4 = 11 \)

Buna göre fonksiyonun çıktı değerleri toplamı \( 3 + 8 + 10 + 11 = 32 \) olarak bulunur.


SORU 5 :

\( f(\dfrac{x - 1}{x + 1}) = x^2 - 4x - 7 \) olduğuna göre, \( f(3) \) kaçtır?

\( x \)'e hangi değeri verdiğimizde \( f(3) \) ifadesini elde edeceğimizi bulmak için parantez içindeki ifadeyi 3'e eşitleyelim.

\( \dfrac{x - 1}{x + 1} = 3 \)

\( x - 1 = 3(x + 1) \)

\( x = -2 \)

Buna göre \( f(3) \) değerini bulmak için verilen fonksiyon tanımında \( x = -2 \) yazalım.

\( f(\dfrac{-2 - 1}{-2 + 1}) = (-2)^2 - 4 \cdot (-2) - 7 \)

\( f(3) = 4 + 8 - 7 = 5 \) bulunur.


SORU 6 :

4 yanlışın bir doğruyu götürdüğü 25 soruluk bir sınavda tüm soruları cevaplayan ve doğru cevap sayısı \( n \) olan bir öğrencinin net sayısını veren fonksiyon nedir?

Öğrencinin \( n \) cevabı doğru ise \( 25 - n \) cevabı yanlıştır.

4 yanlış 1 doğruyu götürdüğü için \( 25 - n \) yanlış \( \dfrac{25 - n}{4} \) doğruyu götürür.

Buna göre öğrencinin net sayısını veren fonksiyon aşağıdaki gibi olur.

\( f(n) = n - \dfrac{25 - n}{4} \)


SORU 7 :

\( f: \{ 1, 2, 3, 4 \} \to B \) fonksiyonunun değer tablosu aşağıdaki gibidir.

\( x \) \( 1 \) \( 2 \) \( 3 \) \( 4 \)
\( f(x) \) \( 3 \) \( a \) \( 2 \) \( a - 4 \)

\( f(1) \cdot f(3) = f(2) \cdot f(4) + 10 \) olduğuna göre, \( a \) kaçtır?

Tablodaki fonksiyon değerlerini aşağıdaki gibi yazabiliriz.

\( f(1) = 3, f(2) = a, f(3) = 2, f(4) = a - 4 \)

Bu değerleri verilen eşitlikte yerine koyalım.

\( f(1) \cdot f(3) = f(2) \cdot f(4) + 10 \)

\( 3 \cdot 2 = a \cdot (a - 4) + 10 \)

\( a^2 - 4a + 4 = 0 \)

\( (a - 2)^2 = 0 \)

\( a = 2 \) bulunur.


SORU 8 :

\( f(9^x + 52) = \dfrac{3}{9^x} + 4 \) olduğuna göre, \( f(55) \) kaçtır?

\( x \)'e hangi değeri verdiğimizde \( f(55) \) ifadesini elde edeceğimizi bulmak için parantez içindeki ifadeyi 55'e eşitleyelim.

\( 9^x + 52 = 55 \)

\( 9^x = 3 \)

\( x = \frac{1}{2} \)

Buna göre \( f(55) \) değerini bulmak için verilen fonksiyon tanımında \( x = \frac{1}{2} \) yazalım.

\( f(9^{\frac{1}{2}} + 52) = \dfrac{3}{9^{\frac{1}{2}}} + 4 \)

\( f(55) = \dfrac{3}{3} + 4 = 5 \) bulunur.


SORU 9 :

\( f(\dfrac{1}{\sqrt{x} - 1}) = 2^x \) eşitliğine göre, \( f(1) \) kaçtır?

\( \frac{1}{\sqrt{x} - 1} \) ifadesini 1 yapan \( x \) değerini bulalım.

\( \dfrac{1}{\sqrt{x} - 1} = 1 \)

\( \sqrt{x} - 1 = 1 \)

\( \sqrt{x} = 2 \)

\( x = 4 \)

\( f(1) \) değerini bulmak için verilen eşitlikte \( x = 4 \) koyalım.

\( f(\dfrac{1}{\sqrt{x} - 1}) = 2^x \)

\( f(\dfrac{1}{\sqrt{4} - 1}) = 2^4 \)

\( f(1) = 16 \) bulunur.


SORU 10 :

\( f^2(x) = -x^2 + 4f(x) \) olduğuna göre, \( f(2) \) ifadesinin değeri kaçtır?

Verilen eşitlikte \( x = 2 \) yazalım.

\( f^2(2) = -2^2 + 4f(2) \)

\( f^2(2) - 4f(2) + 4 = 0 \)

\( (f(2) - 2)^2 = 0 \)

\( f(2) = 2 \) bulunur.


SORU 11 :

\( f(x) = \abs{\abs{x - 2} - 3} \) fonksiyonunda \( f(x) \le 6 \) şartını sağlayan \( x \) tam sayılarının toplamı kaçtır?

Soruda \( f \) fonksiyonuna göre görüntüsü 6 ya da 6'dan küçük olan tam sayı \( x \) değerlerini bulmamız isteniyor.

\( \abs{\abs{x - 2} - 3} \le 6 \)

\( -6 \le \abs{x - 2} - 3 \le 6 \)

\( -3 \le \abs{x - 2} \le 9 \)

Mutlak değerli bir ifade negatif değer alamayacağı için eşitsizliğin alt sınırını 0 yapalım.

\( 0 \le \abs{x - 2} \le 9 \)

\( -9 \le x - 2 \le 9 \)

\( -7 \le x \le 11 \)

Bu aralıktaki tam sayıların toplamını bulalım.

\( [-7, 7] \) aralığındaki tam sayıların toplamı sıfırdır, dolayısıyla bu aralıktaki tam sayıların toplamı \( 8 + 9 + 10 + 11 = 38 \) olarak bulunur.


SORU 12 :

4 basamaklı bir \( (abcd) \) sayısı için \( f \) fonksiyonu aşağıdaki şekilde tanımlanıyor.

\( f(abcd) = (abc)^d \cdot (ab)^{(cd)} \cdot a^{(bcd)} \)

Buna göre \( f(2562) \) kaçtır?

Verilen fonksiyon tanımını kullanarak \( f(2562) \) değerini bulalım.

\( f(2562) = 256^2 \cdot 25^{62} \cdot 2^{562} \)

\( = (2^8)^2 \cdot (5^2)^{62} \cdot 2^{562} \)

\( = 2^{16} \cdot 5^{124} \cdot 2^{562} \)

\( = 2^{578} \cdot 5^{124} \)

\( = 2^{454} \cdot 2^{124} \cdot 5^{124} \)

\( = 2^{454} \cdot 10^{124} \) bulunur.


SORU 13 :

\( f(x) \) terimleri derecelerine göre sıralandığında katsayıları ardışık tam sayılar olan 2. dereceden bir polinom fonksiyonudur.

\( f(2) - f(1) = 35 \) olduğuna göre, \( f(-1) \) kaçtır?

\( a \) bir tam sayı olmak üzere,

Fonksiyon katsayıların artmasına ya da azalmasına göre aşağıdaki iki şekilde olabilir.

\( f(x) = ax^2 + (a + 1)x + a + 2 \) ya da

\( f(x) = (a + 2)x^2 + (a + 1)x + a \)

Birinci fonksiyon için \( f(2) \) ve \( f(1) \) değerlerini bulalım.

\( f(2) = 4a + 2a + 2 + a + 2 = 7a + 4 \)

\( f(1) = a + a + 1 + a + 2 = 3a + 3 \)

\( f(2) - f(1) = 4a + 1 = 35 \)

\( a = \dfrac{34}{4} \)

\( a \) bir tam sayı olarak bulunmadığı için birinci fonksiyon geçerli bir cevap değildir.

İkinci fonksiyon için \( f(2) \) ve \( f(1) \) değerlerini bulalım.

\( f(2) = 4a + 8 + 2a + 2 + a = 7a + 10 \)

\( f(1) = a + 2 + a + 1 + a = 3a + 3 \)

\( f(2) - f(1) = 4a + 7 = 35 \)

\( a = 7 \)

Buna göre fonksiyonu aşağıdaki gibi yazabiliriz.

\( f(x) = (a + 2)x^2 + (a + 1)x + a \)

\( f(x) = 9x^2 + 8x + 7 \)

\( f(-1) \) değerini bulalım.

\( f(-1) = 9(-1)^2 + 8(-1) + 7 \)

\( = 9 - 8 + 7 = 8 \) bulunur.


SORU 14 :

\( f(x - 3) = 3f(x - 1) - 2f(x) \)

\( f(0) = 1, f(2) = 7, f(-3) = -8 \)

olduğuna göre, \( f(1) \) kaçtır?

Verilen fonksiyon değerlerini kullanarak \( f(1) \)'i bulalım.

Verilen eşitlikte \( x = 0 \) yazalım.

\( f(-3) = 3f(-1) - 2f(0) \)

\( -8 = 3f(-1) - 2 \cdot 1 \)

\( f(-1) = -2 \)

Verilen eşitlikte \( x = 2 \) yazalım.

\( f(-1) = 3f(1) - 2f(2) \)

\( -2 = 3f(1) - 2 \cdot 7 \)

\( f(1) = 4 \) olarak bulunur.


SORU 15 :

\( 3f(x) + 7f(\frac{1008}{x}) = x \) olduğuna göre,

\( f(8) \) kaçtır?

Verilen eşitlikte \( x = 8 \) yazalım.

\( 3f(8) + 7f(\frac{1008}{8}) = 8 \)

\( 3f(8) + 7f(126) = 8 \)

Verilen eşitlikte \( x = 126 \) yazalım.

\( 3f(126) + 7f(\frac{1008}{126}) = 126 \)

\( 3f(126) + 7f(8) = 126 \)

Bulduğumuz iki bilinmeyenli iki denklemi çözmek için birinci denklemin taraflarını 3 ile, ikinci denklemin taraflarını -7 ile çarpalım.

\( 9f(8) + 21f(126) = 24 \)

\( -21f(126) + -49f(8) = -882 \)

Denklemleri taraf tarafa toplayalım.

\( -40f(8) = -858 \)


SORU 16 :

\( x \ne 1 \) olmak üzere,

\( 4f(x) + 5f(1 + \frac{60}{x - 1}) = 20x - 100 \)

olduğuna göre, \( f(4) \) kaçtır?

İlk önce \( x = 4 \) yazalım.

\( 4f(4) + 5f(1 + \frac{60}{4 - 1}) = 20 \cdot 4 - 100 \)

\( 4f(4) + 5f(21) = -20 \)

Şimdi de \( x = 21 \) yazalım.

\( 4f(21) + 5f(1 + \frac{60}{21 - 1}) = 20 \cdot 21 - 100 \)

\( 4f(21) + 5f(4) = 320 \)

Bulduğumuz iki denklemi ortak çözelim.

Bunun için \( f(21) \)'i ilk denklemde yalnız bırakarak bulduğumuz ifadeyi ikinci denklemde yerine koyalım.

\( f(21) = \dfrac{-20 - 4f(4)}{5} \)

\( 4(\dfrac{-20 - 4f(4)}{5}) + 5f(4) = 320 \)

\( \dfrac{-80 - 16f(4) + 25f(4)}{5} = 320 \)

\( -80 + 9f(4) = 1600 \)

\( f(4) = \dfrac{1680}{9} = \dfrac{560}{3} \) olarak bulunur.


SORU 17 :

1. Bir tam sayı seç.

2. Bu sayıya 4 ekle.

3. Bulduğun sonucun karesini al.

4. Bulduğun sonucu -2 ile çarp.

5. Bulduğun sonuçtan 1 çıkar.

Yukarıda verilen adımlar uygulandığında elde edilen fonksiyon için aşağıda verilen ifadelerden hangileri her zaman doğrudur?

I. Sonuç tek sayıdır.

II. Sonuç negatiftir.

III. Sonuç asal sayıdır.

Seçilen tam sayıya \( x \) diyelim ve verilen işlemleri tek adımda uygulayan \( f(x) \) fonksiyonunu yazalım.

\( f(x) = -2(x + 4)^2 - 1 \)

Bu fonksiyondan yararlanarak öncülleri kontrol edelim.

\( x \) tam sayısı kaç olursa olsun -2 ile çarpıldığında sonuç çift sayı olacağı için \( -2(x + 4)^2 \) ifadesi her zaman çift olur.

Çift sayıdan 1 çıkarırsak sonuç her zaman tek sayı olur.

Bu durumda I. öncül her zaman doğrudur.

\( (x + 4)^2 \) ifadesi her zaman sıfır ya da pozitiftir, dolayısıyla \( -2(x + 4)^2 \) ifadesi her zaman sıfır ya da negatif olur. Bu ifadeden 1 çıkarırsak sonuç her zaman negatif olur.

Buna durumda II. öncül kesinlikle doğrudur.

Verilen ifade bir paraboldür ve başkatsayısı negatif ve deltası sıfırdan küçük olduğu için grafiksel olarak da her zaman \( x \) ekseninin altında kaldığını, dolayısıyla her zaman negatif olduğunu görebiliriz.

Negatif asal sayı bulunmadığı için III. öncül yanlıştır.

Buna göre I. ve II. öncüller her zaman doğrudur.


SORU 18 :

\( f \) pozitif tam sayılarda tanımlı bir fonksiyondur.

\( f \) fonksiyonu girdi değerine eşit ya da ondan küçük olan asal sayıların çarpımını çıktı olarak vermektedir.

\( f(a) = 30030 \) olduğuna göre, \( a \) sayısının alabileceği tam sayı değerlerin toplamı kaçtır?

30030 sayısını asal çarpanlarına ayıralım.

\( 30030 = 2 \cdot 3 \cdot 5 \cdot 7 \cdot 11 \cdot 13 \)

30030 sayısı 2 ve 13 arasındaki asal sayıların çarpımına eşittir.

Buna göre \( a \) sayısı 13'e eşit ya da 13'ten büyük olmalıdır. \( a \) sayısı 16'dan büyük olamaz, olması durumunda 17 asal sayı olduğu için 17 de bu çarpıma dahil edilir.

\( a \in \{ 13, 14, 15, 16 \} \)

\( a \) sayısının alabileceği tam sayı değerlerin toplamını bulalım.

\( 13 + 14 + 15 + 16 = 58 \) bulunur.


« Önceki
Fonksiyonlar
Sonraki »
Fonksiyon Olma Koşulları


Faydalı buldunuz mu?   Evet   Hayır